Mikor válik iskolaéretté a gyermek?

2019.03.03

Egy életre elveheti a tanulási kedvet az óvodások túl korai, vagy túl kései beiskolázása. 

Véget ért a hat-, hétéves ovisok iskolaérettségi szintjét felmérő időszak. A törvény szerint az az óvodás, aki az adott év augusztus 31-ig betölti a 6. életévét, iskolakötelessé válik, ami azt jelenti, hogy megkezdheti tanulmányait az általános iskola első osztályában. Ám az elmúlt évtizedektől eltérően manapság már korántsem egyértelmű, mikor válik a gyerek ténylegesen iskolaéretté.

A városi fenntartású általános iskolákba jelentkezők február 28-ig küldhették el az óvodán keresztül jelentkezési lapjukat a Tankerületi Központba, de ettől a naptól kezdve az áprilisi beiratkozási időszakig az óvodapedagógussal, esetleg a nevelési tanácsadó szakembereivel konzultálva máshogy is dönthetnek a szülők: úgy, hogy gyermekük a hatodik, vagy akár a hetedik életév betöltése ellenére még egy esztendőt óvodában maradjon. Sok szülő gondolja úgy, hogy "hadd játsszon még egy évet a gyerek", és azoknak a tábora is népes, akik szigorúan veszik a beiskolázáshoz kötött szabályozás feltételeit. Az interneten számos olyan, szülőknek összeállított tesztet találhatunk, melyek segíthetnek az optimális döntésben. A téma legközelebbi érintettjeit arról kérdeztük, mi az oka annak, hogy egyre több gyerek marad óvodában, holott a szakvélemény szerint már beülhetnének az iskolapadba.

Ne túl korán, de későn se!

Mit tehet a szülő, ha nem tud dönteni az iskola és az óvoda között?

Minden jóérzésű szülő azt kívánja a gyermekének, hogy a számára legmegfelelőbb környezetben teljenek napjai. Az óvoda és az általános iskola között dönteni éppen ezért józan megfontolást kíván. Ebben a kérdésben a szakemberek szerint fontos az óvónők véleményét meghallgatni, kikérni. Ők azok, akik nagy tapasztalattal rendelkeznek, éveken át figyelték a gyermek fejlődését, és feltehetően erre alapozzák a döntésüket. - Ha az óvoda és a szülő egyetért, a törvény szerint maradhat még egy évet a tanköteles korú gyermek az óvodájában. Egyet nem értés esetén a szülő a területileg illetékes járási szakértői bizottság vizsgálatát kérheti, ahol elvégzik a gyermek iskolába lépéséhez szükséges fejlettségi vizsgálatot - tudtuk meg Márta Szilvia gyermekpszichológustól.

Kétélű fegyver a pluszév

Varga Emese kisfia januárban múlt hétéves, és még az egyik debreceni belvárosi óvoda vegyes csoportjába jár. Az anyuka azt vallja, hogy a gyereknek minél több időt kell játszania. Ezért döntött úgy, hogy Bencét az óvodával közös megegyezéssel még nem íratták iskolába 2018-ban. - Kisfiunknak ez az óvodai félév eléggé unalmasan telt, de már jelentkeztünk az egyik debreceni iskolába, így - ha egy év késéssel is, de Bence szeptemberben már iskolás lesz - mondta az anyuka.

Nem az életkor a legfontosabb

Az iskolaérettséghez sok képességnek, személyiségvonásnak kell összhangban fejlődnie, mely nagyon sokszor nem feltétlenül a gyermek életkorával együtt érkezik meg. A törvény szerint a hat­éves életkor csak egy átlag, ettől rengeteg gyerek fejlődése eltér. - A döntést fontos mindig az adott gyerek valós, életkorától független fejlettségi szintjéhez igazítani. Mindkét irányban való eltérés nehézségeket okozhat a gyerekeknek, szülőknek, óvónőknek és a tanító néniknek, hiszen az iskolaérett gyerek intellektuális érdeklődését, kortárs kapcsolati igényét már nehezen elégíti ki az óvoda. Talán még több nehézséghez vezet, ha olyan gyermeket iskoláznak be, aki még nem érte el a kellő fejlettségi szintet. Akár teljesítményszorongást, pszichoszomatikus tüneteket, magatartásbeli problémákat is okozhat - tájékoztatott Márta Szilvia, az Életpszichológia Központ szakpszichológusa.

www.haon.hu

Szempontok, amelyek segíthetnek

Hogyan döntheti el a szülő, hogy gyermeke szociálisan megérett az iskolára? Figyeljük meg a gyerek otthoni, illetve óvodai munkáját, és válaszoljuk meg az alábbi kérdéseket!

  1. Képes 45 percet ülve figyelni olyan dologra, ami nem nagyon érdekli?
  2. Egyszeri elmondás után képes két-három részből álló szóbeli utasítást megjegyezni és végrehajtani?
  3. Tud önállóan percekig dolgozni egy feladaton, úgy, hogy nem igényel állandó figyelmet, folyamatos megerősítést, dicséretet?
  4. Képes jelezni a szükségleteit, ha gondja-baja van?
  5. Betartja a tőle reálisan elvárható szabályokat?
  6. Szokott ceruzát használni, szívesen rajzol, fest, vág, ragaszt?
  7. Képes dühkitörés nélkül elviselni, ha valami nem sikerül neki elsőre?
  8. Végig tudja csinálni a napot délutáni alvás nélkül?
  9. Képes a szüleitől külön, közösségben jól érezni magát, barátkozni?

eduline.hu